Wat houd de marketing mix in

De marketingmix is een bedrijfsinstrument dat kan worden gebruikt om het product uit het bedrijf en in de handen van de klanten te krijgen. Hij bestaat uit vier verschillende elementen:

Product, Prijs, Promotie en Plaats (of distributie). Het product moet passen in het marktsegment en moet een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben. De prijs moet zo worden vastgesteld dat hij past bij andere producten op de markt en dat de klanten er het nut van inzien om ervoor te betalen. Promotie omvat reclame en de manier waarop u uw product bekend kunt maken bij potentiële afnemers, terwijl plaats of distributie betrekking heeft op de plaats waar u uw goederen verkoopt (en heel vaak houdt dit in dat distributeurs moeten worden gevonden). Klantenservice past niet in dit model omdat het weliswaar bijdraagt tot de klantentevredenheid, maar ook een extra stap vergt .

Het product moet goed bekend zijn en gemakkelijk te herkennen zijn door de consument. De productie van het product vergt veel onderzoek en ontwikkeling, bijvoorbeeld voor mobiele telefoons en computers. Desktopcomputers kunnen zonder internetverbinding functioneren, maar mobiele telefoons werken het best als ze voortdurend met het internet verbonden zijn. Wanneer u dit soort producten ontwerpt en produceert, moet u ervoor zorgen dat uw klanten het product kunnen herkennen ten opzichte van andere, soortgelijke producten, want dat maakt het voor hen gemakkelijker om te beslissen of zij dit soort product willen hebben of niet (dit wordt “Perceived Value” genoemd). Als u veel verschillende producten maakt (zoals koffiezetapparaten), dan moet u ook een manier vinden om ze van elkaar te onderscheiden, zodat uw klanten weten welk product het best aan hun behoeften voldoet.

Productdifferentiatie is meestal gedaan door bepaalde designfactoren op het product toe te passen, bijvoorbeeld bij mobiele telefoons kunt u kiezen uit een groot aantal verschillende kleuren en materialen. Daarnaast kunt u uw producten ook een unique selling point (USP) geven. Sommige fabrikanten van mobiele telefoons richten zich bijvoorbeeld uitsluitend op het duurzaam maken van hun mobieltjes (“built like a brick”) of bieden de nieuwste technologie ter wereld aan. Deze USP’s zorgen ervoor dat dit soort mobiele telefoons zich onderscheiden van andere soortgelijke producten.

Prijs speelt een grote rol in marketing omdat het betekent dat klanten een idee hebben wat zij voor hun geld krijgen wanneer zij een bepaald type product kopen. Klanten zullen meer informatie nodig hebben voordat zij bereid zijn iets te kopen als het aanzienlijk duurder is dan andere beschikbare opties. Ook wanneer u uw producten in het buitenland wilt verkopen, moet u er rekening mee houden dat andere landen andere munteenheden hebben en dat het moeilijk kan zijn voor klanten in andere landen om de waarde van uw producten te zien wanneer de prijs in overweging wordt genomen

Het distributiekanaal is belangrijk voor de verkoop van uw product. Voor door online te verkopen bereikt u bijvoorbeeld mensen die liever online winkelen dan in persoon. Het is ook veel gemakkelijker om nieuwe klanten te werven wanneer zij zijn op zoek naar specifieke producten via hun telefoon, computer of TV.

Online marketing is een belangrijk onderdeel van productpromotie omdat het uw bedrijf helpt te vinden.

Bekijk meer berichten uit de volgende categorieën

Call Now Button